Junior Manager Corporate Development and M&A
- edvardkonig
- för 2 timmar sedan
- 3 min läsning

Om bolaget
Proact IT Group är en av Europas ledande specialister inom hybrida molnlösningar, datacenterinfrastruktur, cybersäkerhet och datahantering, och har säkrat affärskritisk information för sina kunder sedan starten 1994.
Med djup teknisk expertis, starka partnerrelationer och ett omfattande tjänsteutbud hjälper Proact sina kunder att lagra, koppla samman, skydda, säkra och skapa värde genom data, med fokus på förbättrad flexibilitet, produktivitet och effektivitet - oavsett om det gäller kundernas egna datacenter, privata-, publika- eller hybrida molnlösningar.
I dag har bolaget 1 200 anställda med verksamhet i 12 länder i norra Europa och USA. Proact har genomfört tusentals framgångsrika projekt världen över, har mer än 4 000 kunder och hanterar hundratals petabyte information i molnet. Tack vare sin storlek drar bolaget nytta av skalfördelar samtidigt som de är lokalt förankrade och har en god förståelse för kundernas behov, vilket gör dem till en långsiktig partner för verksamheter som moderniserar sina IT-miljöer och vill accelerera sin digitala utveckling. Omsättningen för 2024 blev 4 864 miljoner kronor med en ökad marginal jämfört med föregående år trots en tuff marknad. Proact är listade på Nasdaq Stockholm sedan 1999 under symbolen PACT.
Övergripande ansvarsområden för rollen
Som Junior Manager Corporate Development kommer du att spela en central roll i att driva och accelerera Proact’s tillväxtresa, bÃ¥de organiskt genom strategiutvecklingsarbete, samt inorganiskt där förvärv (M&A) är en av kärnstrategierna.Du kommer bidra till att utveckla bolagets strategiska riktning när det gäller affärer, organisation, verksamhet, geografi och ekonomi, med mÃ¥let att uppnÃ¥ de strategiska mÃ¥len sÃ¥ snabbt och klokt som möjligt. Rollen innebär att du bidrar med analyser, projektstöd och koordinering i nära samarbete med Corporate Development-teamet, affärsenheter och koncernledning.Â
Du kommer vara involverad i hela processen för strategiska initiativ och förvärv. När det gäller oorganisk tillväxt kommer rollen innebära att stödja arbetet under hela M&A-processen, inklusive pipeline-hantering, prioritering, due diligence, transaktion samt upprättande av integrationsprocess. Din förmåga att skapa förtroende och bygga starka relationer med säljare, rådgivare och interna team kommer att vara avgörande för framgången i denna roll. Du rapporterar till Director Corporate Development.
Â
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Koncernövergripande strategi:
Bidra med analys, research och underlag i arbetet med koncernens strategiska initiativ.
Koordinera informationsinsamling kopplat till strategisk planering, finansiell affärsplanering och strategisk målsättning.
Stödja ansvariga i utvecklingen av strategiska initiativ
Följa marknadsutveckling, trender och konkurrenter, samt sammanställa och presentera detta
M&A
Uppdatera och underhålla pipeline för förvärvsmöjligheter: Identifiera och undersöka potentiella förvärvsobjekt globalt i samarbete med affärsenheterna och Corporate Development-teamet.
Bygga relationer med säljare: Skapa förtroende och representera Proact på ett förtroendeingivande sätt inför potentiella säljare.
Strategisk analys och finansiell modellering: Utföra finansiell modellering och bedöma strategisk passform och värdeskapande möjligheter för företaget med stöd från Corporate Development-teamet.
Supportera M&A-processen: Bidra i hela resan från initial kontakt till due diligence och genomförande av transaktion, i nära samarbete med Corporate Development-teamet och BU-direktörer.
Samarbete med rådgivare: Samverka med rådgivare, konsulter och jurister för att säkerställa en smidig transaktionsprocess.
Uppföljning av integration: Stödja analys och uppföljning av nyförvärvade bolag och bistå integrationsteamen med struktur, underlag och stöd.
Projektledning: Koordinera delar av M&A-processen, vilket kan inkludera både interna och externa (juridiska, finansiella och operativa) parter.
Presentationsunderlag, koncernprojekt och ad hoc
Förberedelse av beslutsunderlag: Ta fram affärsfall, presentationsmaterial och beslutsunderlag i samarbete med affärsenheter och Corporate Development. Bidra till rapportering till koncernledning och styrelse.
Deltagande i koncernprojekt: Delta i andra koncernövergripande projekt och ad hoc-uppgifter, vilket innefattar dataanalys, strategisk analys samt paketering av slutsatser på ett tydligt sätt.
Kompetenskrav:
Erfarenhet: Minst 2 års relevant erfarenhet inom managementkonsulting, corporate finance, investment banking eller liknande analytisk roll. Tidigare erfarenhet av M&A är meriterande men inte ett krav.
Utbildning: Hög meriterande akademisk examen (master degree) motsvarande civil ekonom eller Civilingenjör inom ekonomi, teknik, juridik eller liknande område.
Analytisk och finansiell kompetens: God förståelse för finansiell modellering, analys och värderingsprinciper. Stark analytisk förmåga och intresse för strategi-, affär-, och marknadsanalys.
Projektstöd och samarbetsförmåga: Erfarenhet av att arbeta i projektform och koordinera flera intressenter. Förmåga att samarbeta effektivt över funktioner och nivåer.
Kommunikation: God förmåga att skapa tydliga presentationer och kommunicera insikter på ett strukturerat sätt. Vara professionell i kontakt med både interna och externa parter.
Språk: Flytande i svenska och engelska är ett krav.
Personliga egenskaper: Rollen kräver stark social förmåga, att kunna skapa relation och inge förtroende är en framgångsfaktor och ett krav för rollen. Utöver ska du vara analytisk, proaktiv, nyfiken och lösningsorienterad. Du ska även ha hög arbetskapacitet och förmåga att prioritera när flera arbetsuppgifter pågår parallellt.
IT-kompetens: Mycket goda kunskaper i Excel och PowerPoint, samt erfarenhet av att skapa presentationsmaterial och analysunderlag.
För mer information kontakta Edvard König på edvard@brightpeople.se eller på +46 70 9783500


