top of page

Regulatory Reporting Manager till Siemens Financial Services



Är du en erfaren specialist med bred kunskap och erfarenhet från myndighets rapportering inom kreditinstitut, bank eller försäkringsbolag, och som vill ta nästa steg och utveckla ditt ledarskap kombinerat med din specialistroll? Nu finns chansen att bli en del av teamet inom ekonomi på Siemens Financial Services i en spännande chefsroll i internationell miljö med ansvar för regulatorisk rapportering!

Vi söker dig som har god erfarenhet myndighetsrapportering, men är utvecklingsorienterad och tycker om att hålla dig uppdaterad på den ständigt föränderliga världen inom detta område av finanssektorn. Här finns chansen att bli ledare över ett team specialister med många kontaktytor inom och utanför koncernen.



Om tjänsten

Som Regulatory Reporting Manager kommer du leda och ha personalansvar för ett team med 4 kollegor och rapportera till ekonomichefen för SFS. Du är ytterst ansvarig för att driva bolagets regulatoriska rapporteringar och analyser samt huvudkontaktperson mot Finansinspektionen. Du ansvarar även för att internt koordinera bolagets regelefterlevnad i regulatorisk rapportering.

Rollen innebär att du deltar operativt och stöttar dina kollegor i att leverera korrekta regulatoriska rapporteringar och analyser på månads- och kvartalsbasis, samt driver bolagets processer för kapital- och likviditetsutvärderingar. Vidare ansvarar du för att ta fram, förbättra och kvalitetssäkra aktuella rapporterings- och utvärderingsprocesser.

I rollen hos Siemens kommer du också att arbeta strategiskt med omvärldsbevakning, vilket innebär att du håller dig uppdaterad inom aktuella lagar, rapporteringskrav samt skatte- och redovisningsregler. Vidare har du även löpande interaktion med interna kontakter som styrelsen, avdelningschefer och övriga supportavdelningar i Norden och Tyskland.

Utmaningen i rollen är att anpassa det operativa arbetet till en ständigt föränderlig verksamhet, både genom förändringar i hur SFS internt bedriver sin verksamhet men även med hänsyn till förändringarna i omvärldens krav på Finansbolag.

Vill du vara med och leda ett rapporteringsteam i en internationell miljö i en nordisk verksamhet med placering i Umeå eller Solna? Vill du dessutom arbeta inom finansbranschen i en innovativ, global koncern som befinner sig i en spännande tillväxtfas? Har du erfarenhet av avancerade redovisningsfrågor i en ledande befattning? Då har du nu chansen att bli Siemens Financial Services nya Regulatoriska rapporteringschef!


Huvudsakliga arbetsuppgifter

· Leda och ha personalansvar för ett team med 4 kollegor och rapportera till ekonomichefen för SFS.

· Ytterst ansvarig för att driva bolagets regelefterlevnad inom regulatoriska rapporteringar och analyser

· Huvudkontaktperson mot Finansinspektionen

· Delta operativt och stötta dina kollegor i att leverera korrekta regulatoriska rapporter och analyser på månads- och kvartalsbasis, samt driva bolagets processer för kapital- och likviditetsutvärderingar

· Ansvar för att ta fram, förbättra och kvalitetssäkra aktuella rapporterings- och utvärderingsprocesser.

· Strategisk med omvärldsbevakning genom att hålla sig uppdaterad inom aktuella lagar, rapporteringskrav samt skatte- och redovisningsregler

· Löpande interaktion med interna kontakter som styrelsen, avdelningschefer och övriga supportavdelningar i Norden och Tyskland.

Vi söker dig som har följande:


Kunskaper och erfarenheter:

Är utbildad civilekonom eller motsvarande utbildning på universitetsnivå. Vi ser gärna att du har gedigen erfarenhet i ledande befattning inom redovisningsområdet och/eller är väl insatt i relevanta lagar och regelverk. Vi tror att du har arbetslivserfarenhet från tillverkningsindustrin, revisionsbyrå, bank, finansbolag eller liknande. Då engelska är koncernspråket ser vi att du kommunicerar obehindrat på både engelska och svenska.


Personliga egenskaper:

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos Siemens.

Du är en lagspelare som sätter laget före jaget samtidigt som du kan fatta tuffa beslut. Vidare är du analytisk och arbetar bra med komplexa frågor och problem. Du är kommunikativ och kommunicerar tydligt med medarbetare och ledare och kan förklara mer avancerade områden på ett lättförståeligt och tydligt sätt. Du är driven och sätter upp höga mål för dig själv och gruppen, samtidigt som du är duktig på att entusiasmera dina medarbetare. Vi tror även att du är strukturerad, organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt och håller deadlines. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor vilket för Siemens innebär att du ser sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser, och anpassar dina handlingar efter detta.

Ytterligare information och kontakt

I den här processen samarbetar Siemens Financial Services med BrightPeople AB. För ytterligare information om tjänsten eller processen vänligen kontakta Caroline Ekman på:

Caroline Ekman caroline@brightpeople.se 073-6608226



Om Siemens Financial Services

Siemens Financial Services (SFS) provides business-to-business financial solutions. With a focus on electrification, automatization, and digitalization, we support our customers by providing them with innovative and future-facing financing solutions, such as project and structured financing (debt or equity), corporate lending as well as leasing and equipment financing. Our financial and industry know-how makes us a trusted partner for enabling investments in new technologies while creating value for both Siemens and its customers as well as society. For further information, please visit www.siemens.com/finance


Comments


bottom of page